torsdag 7. oktober 2010

Del 2: Forskjellen på å "fortelle" og å "vise"

a) Gutten Mikael er som de fleste andre barn. Han går på skolen hver dag og har flere gode venner. Når Mikael våkner om morgenen er det første han hører radioen. Den står alltid på kanalen som nesten aldri har reklamer og bare spiller musikk. Storesøsteren hans er alltid treg på badet. Mens han venter på at hun skal bli ferdig ser han gjerne på TV og spiser. Han ser bare på MTV og The Voice.  På skolen kan det være vrient å få kontakt med Mikael. Han går alltid rundt med propper i ørene, men det er mulig å få han til å skru ned volumet. Da er musikk temaet Mikael vil prate om. Hans musikk smak er allsidig så det er mulig for alle å snakke med han. Mikael spiller gitar og det er det han bruker fritiden sin på. Når han legger seg blir dagen avsluttet med noen rolige låter.

b) Det har kjørt forbi flere båter den siste timen. Alle var store nok til å ta med seg en ekstra passasjer. Ikke en av båtene har hørt meg. Jeg er stygt redd for at ingen vil komme ut hit i dag. Jeg er den eneste her ut. Alle de andre kom seg tilbake. Jeg er sulten. Ikke et eneste sted å finne mat. Det finnes bare vann, over alt og den forbannede vinden gjør det umulig for meg å gå langt. Jeg er redd jeg vil dø her. Her på den lille flekken som stikker opp av vannet. Kan ikke noen komme å hente meg. Noen må da savne meg. Dette er kanskje straffen for at jeg ikke har funnet noen å bo med. Å Gud, jeg vil hjem. Gud, hjelp meg! Jeg klarer ikke dette lenger. Ikke et menneske å så noen plass. Der! Der kommer en båt. Jeg hopper opp og blir flyttet flere meter av vinden. Båten så meg ikke, jeg er fortapt. Jeg legger meg ned her får å dø, nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar