onsdag 6. oktober 2010

Øyeblikk 2

Jeg nærmest hoppet ned Thomas Angells gate. Klokken var seks og jeg hadde nettopp kjøpt meg en ny genser. Den var rød og svart med motiv av en liten kylling, kyllingen var blå. Hvem kjøper en genser på en lørdags ettermiddag? Jeg, jeg liker å vandre rundt i byen så sendt på ettermiddagen. Da er det nesten ikke folk ute og da kan jeg hoppe rundt å se så dum ut som jeg vil. Men i denne gaten var det folk. Da jeg fikk øye på de tre unge gutten skjøte jeg med en gang hva de var ut etter. Soldaten som spankulerte stolt nedover gaten kunne ikke være mer enn 19 år gammel. Han ante fred og ingen fare. Da gutten kom nærmere var det for sent. Jeg klarte ikke si noe. Stemmebåndet mitt var lagt i is og ville ikke fungere. Jeg fikk panikk. Jeg så den en gutten ta fra en kniv. En nedrustet kniv som helt sikkert var flere hundre år gammel. Den andre gutten tok fram en slåsshansk. Jeg viste hva som kom til å hende og jeg måtte bare komme meg unna, før de så meg. Blodet som sprutet fra den unge soldatens strupe var det siste jeg så før jeg smatt rundt hjørnet. Hans klagene hyl jomer fortsatt i hodet mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar